AMORE POMIDORE!

Pomidory pochodzą z Ameryki Południowej i są najczęściej, zaraz po ziemniakach, spożywanym warzywem na świecie. Bywają koloru czerwonego, różowego, żółtego, pomarańczowego i w odcieniach zieleni czy bordo. Mają także całą paletę wielkości i kształtów (owalne, spłaszczone lub podłużne) oraz słodko – kwaśny smak. Są niskokaloryczne i dostarczają Wit. C, A, K, potas, magnez, Wit. z grupy B.
Właściwości zdrowotne pomidorów wynikają z wysokiego stężenia przeciwstarzeniowych barwników karotenoidowych. Te o mniejszych rozmiarach, jak np. czereśniowe czy winogronowe są bogatsze w antyoksydanty ze względu na większą ilość tkanki podskórnej.

Częste jedzenie pomidorów pomaga obniżać we krwi poziom cholesterolu całkowitego, LDL oraz trójglicerydów, ogranicza utlenianie związków tłuszczowych. Przeciwdziałają powstawaniu zakrzepów, działają też antyrakowo. Pomidory są dobrym źródłem potasu, który pomaga obniżać ciśnienie krwi i przeciwdziałać niekorzystnym skutkom spożywania w nadmiarze soli i sodu.

Najlepiej jeść je ze skórką, ponieważ usuwając ją, zwłaszcza po uprzednim sparzeniu, zubażamy pomidory o zawartość Wit. C i przeciwutleniaczy. Jedzcie także nasiona, bo w nich skoncentrowane są bioaktywne związki. UWAGA!!! Unikajcie niedojrzałych pomidorów zielonych, bo zawierają trującą solaninę, która może wywoływać migreny.

Uprawy pomidorów należą do najbardziej skomercjalizowanych i jako pierwsze zostały poddane modyfikacji genetycznej, a te, które kupujemy w większości sklepów to jednolicie dojrzewające i smakujące „ulepszone” odmiany . Dlatego warto szukać na ryneczkach czy zaprzyjaźnionych małych sklepikach okazów starych odmian, pełnych smaku, posiadających więcej miąższu i cennych składników. Te naturalne dojrzewają nierównomiernie, co widoczne jest po kolorze.

Najlepiej pomidory przechowywać w temp. pokojowej i nie wystawiać w miejscu nasłonecznionym. Jeśli przechowujecie dojrzale już okazy w lodówce, pamiętajcie, by wyciągnąć je na 30 minut przed jedzeniem, wtedy odzyskają swój aromat.
Pomidory jedz i na surowo – na kanapkach, w sałatkach, chłodnikach, sosach typu salsa, i po ugotowaniu oraz w wersji grillowanej skropionej oliwą i oprószonych solą i ziołami.

 

Be first to comment